Monday, November 22, 2010 Tags: 0 comments

Astronomi dalam Tamadun Islam dan Keadaan Semasa

Astronomi dalam Tamadun Islam dan Keadaan Semasa:

Astronomi mempunyai tempat yang istimewa dalam sains. Ianya selalu disebut sebagai "ratu" sains. Tetapi di kebanyakan negara membangun dan negara Islam, ianya dianggap tidak lebih dari melihat bintang dan teleskop, walaupun teleskop hanya wujud sejak 400 tahun yang lalu (Galileo menjadi orang pertama menggunakanya), padahal astronomi sudah wujud sejak dari awal lagi (time immemorial). Satu lagi pandangan ialah kajian firasat "Bintang Anda Hari Ini". Jarang orang menyedari bahawa astronomi bukan sains firasat untuk meramalkan masa depan seseorang. Malah ia menentukan masa depan negara-negara!!
Astronomi merupakan suatu cabaran kepada orang-orang Islam. Menguasai dan membina bidang ini adalah suatu yang wajib, bagi memenuhi keperluan astronomi tertentu mereka yang beriman dalam menentukan masa, taqwim dan arah Qiblat. Matematiknya perlu dibena sebelum mencari penyelesaiannya. Dengan keutamaan ilmu dan kajian yang ditekankan oleh Islam, dengan kesedaran negara-negara yang merasakan mereka perlu memikul tanggungjawab ini dan mempertahankan maruah Islam dengan kiraan memberi sokongan terhadap pengajian sains, maka tidak hairanlah orang-orang Islam telah menguasai bidang ini selama 700 tahun, meninggalkan jauh kebelakang penganut kepercayaan yang lebih dahulu -- kristian -- dan tamadun Barat, terutamanya dalam 500 tahun pertama. Sebahagian sebabnya ialah konflik yang diketahui umum antara Gereja dan Sains, terutama dalam astronomi -- Galileo hanya dibebas dari tuduhan dalam tahun 1684, sementara Copernicus pula tidak boleh menghasilkan buku mengenai astronomi sepanjang hayatnya !! Tanadun Sains Barat Moden baru berusia beberapa ratus tahun, tetapi pencapaian di dalam penerokaan sainsnya dalam masa 50 tahun terakhir ini sangat menakjubkan sehingga semua tamadun lain -- termasuk Cina, Hindu dan Islam -- tertinggal jauh di belakang.
Penguasaan sains oleh Islam begitu menyeluruh bagi 350 tahun selepas penubuhan Baghdad (762), sehingga seorang ahli sejarah George Sarton, telah memperuntukkan masa setiap 50 tahun tertentu kepada seorang Islam. Dalam jangka masa yang sengkat, Baghdad telah menjadi satu-satunya bandaraya sains Islam yang terpenting. Fasa pertama di Baitul Hikmah ialah penghantaran dan penterjemahan. Ini kemudian diikuti oleh fasa pembangunan sains -- terutamanya astronomi, matematik, fizik dan perubatan. Sayangnya, kejatuhan Baghdad di tangan Hulagu Khan (1258) memberi isyarat suatu malapetaka terhadap perkembangan sains di seluruh dunia amnya, tetapi terhadap orang-orang Islam khasnya. Bagi Islam, sains tidak dapat lagi menduduki tempat asalnya setelah kejatuhan itu.
Di zaman selepas kolonial (selepas perang dunia II), sains dan teknologi, astronomi gunaan dan astronomi Islam telah tertinggal dan hampir dilupakan, walaupun negara-negara orang Islam ini mula memberi perhatian kepada pendidikan. Dengan itu tidaklah menghairankan, kita melihat keadaan yang kucar kacir setiap kali tiba Hari Raya. Ini merupakan suatu imbasan dari keadaan sebenar sains Islam. Apakah ada suatu institusi berotoriti atau suatu pusat yang menyelesaikan keperluan data astronomi bagi seluruh masyarakat Islam dan memberi nasihat dan penjelasan sains? Jawabnya tiada. Semua masyarakat / negara yang terkemuka menghasilkan almanak sendiri kecuali (negara-negara orang) Islam. Dalam keadaan yang sebegini pun, bila Asas Sains, Teknologi dan Pembangunan Islam (IFSTAD) berpusat di Judah, merancang untuk menganjur dan melaksanakan Pusat-pusat Kecemerlangan (Centres of Excellence) tiada seorang pun merasakan perlunya diberi perhatian mengenai astronomi Islam.
BERSERAH KEPADA ALLAH

No Response to "Astronomi dalam Tamadun Islam dan Keadaan Semasa"

Post a Comment